härligt ytligt

HEjsan 

Idag är det tisdag, sjukt lång skoldag. Började med geografi, vår geografilärare 
Per kör på om samma saker varenda lektion. jag gillar verkligen inte geografi.
Tur att jag valde natur och att vi inte har så mycket geografi efter ettan. 
Efter skolan mötte jag jossan på gymmet, sedan gick jag hem och pluggade 
matte och spanska. Har ett jättestort spanskaprov nästa vecka, hur det ska gå
vet jag inte. Men jag försöker intala mig att det ska gå fint.

Läste i en gammal klasskompis blogg ett inlägg om ytlighet. Kände bara att jag
ville mot debatera det lite. inte som nått påhopp utan bara visa min synvinkel.
Hon skrev i sin blogg om att hon valde att inte skriva om vilken mascara hon
använder, hur hon tränar osv. hon tyckte att det kunde bli för ytligt ibland.

Jag kan absolut hålla med om att samhället idag är sjukligt utseendesfixerat,
alla ska vara stöpta ur en mall, smala lyckliga och nöjda. är man inte det sticker
man ut och är onormal. Kraven som ställs på unga tjejer (så klart också på 
unga killar men jag är ju tjej så kör från det perspektivet) är alldeles galna och 
tvingar ner var och varannan tjej i ätstörningsträsket. 

Det finns en liten skara bland mina tjejkompisar som inte kommenterat att de 
tycker att de är för tjocka och/eller har någon form av ätstörning. Vare sig det
handlar om kontroll eller bara ångest kan jag inte bedömma men det är förjävligt
rent ut sagt. För inte en enda av dessa tjejer är överviktiga, utan alldeles perfekta 
precis som de är.

Jag skriver i min blogg om min träning, mest för att det känns bra för mig själv. Ja
ni vet hela den här bekräftelsegrejen, att få kunna skriva ner det när jag tycker att
jag varit riktigt duktig. Men jag skriver det också för att kanske kunna inspirera andra
för helt ärligt så mår jag som bäst när jag tränar regelbundet. Jag äter mer, jag är piggare
och väldigt mycket gladare.

Materiella saker säger hon ger ingen lycka. Själv använder jag materiella saker som en
belöning då jag uppnått ett mål. Det är inte själva grejen som ger belöning utan symbolen
för vad det ska belöna. En materiell sak är i de flesta fall inte bara en materiell sak. Det 
symboliserar något. Skulle det vara så att man handlar bara för att handla, så ligger problemet
på ett annat plan. Men att handla för att må lite bättre, handla en tröja som boostar ens
självförtroende tycker jag är heeelt okej. 

I vårt ytliga samhälle är det svårt att gå motströms. Och en tröja som ger en tjej med 
dålig självkänsla lite bättre självförtroende kan väl inte vara så dåligt, även fastän
problemet behöver tas tag i?

Nej jag tror inte ytligheten är problemet idag, jag tror att det är den syn på hur vi ska vara
som propageras av samhället som är det stora problemet. 

<33
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0